Όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζεις… (Μέρος 3)

σε συνέχεια του Φεβρουαρίου, Μέρος 2 «΄Ολα όσα θα πρέπει να γνωρίζεις!»

24. Γιατί οι άντρες είναι πιο εύκολο να χάσουν λίπος από τις γυναίκες;

Οι άντρες διαθέτουν μεγαλύτερη μυϊκή μάζα από τις γυναίκες, συνεπώς ο μεταβολικός ρυθμός τους στην ηρεμία είναι μεγαλύτερος, αλλά και, κατά τη διάρκεια της άσκησης, καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια.

25. Μπορείς να πίνεις νερό όταν γυμνάζεσαι και πόσο;

Είναι απαραίτητο να πίνεις νερό καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο όταν διψάς. Πριν την προπόνηση πιες 1-2 ποτήρια νερό. Κατά τη διάρκεια πίνε ανά 15΄ λίγο νερό (150ml) και μετά το τέλος της προπόνησης 1-2 ποτήρια.

26. Η σάουνα σε αδυνατίζει;

Όχι. Η σάουνα προκαλεί μεγάλη απώλεια υγρών, δεν αδυνατίζει! Ο ρόλος της είναι να χαλαρώνει το σώμα σου και να βοηθάει να αποβάλλονται άχρηστες ουσίες μέσω του ιδρώτα, ανανεώνοντας το δέρμα σου.

27. Δεν εργάζεσαι και η μόνη σου δραστηριότητα είναι οι δουλειές του σπιτιού, μπορείς να γίνεις fit;

Εσύ τι νομίζεις;

28. Μπορείς να χάσεις τοπικά λίπος στο γυμναστήριο;

Όχι. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να ακολουθήσεις τις οδηγίες του συμβούλου fitness, ώστε να μειώσεις σταδιακά το ποσοστό λίπους στο σώμα σου (και φυσικά στο σημείο που σε ενδιαφέρει περισσότερο). Δεν μπορείς να χάσεις αποκλειστικά τοπικά λίπος, ούτε στο γυμναστήριο ούτε πουθενά.

29. Πόσο χρόνο χρειάζεσαι για να αποκτήσεις ένα ωραίο σώμα;

Κάθε σώμα είναι φτιαγμένο με διαφορετικό τρόπο και αυτό είναι γενετικά καθορισμένο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να αλλάξεις κάποια βασικά στοιχεία του σώματος σου, αν αυτά δεν σου αρέσουν. Μπορείς, όμως, να τα βελτιώσεις μέχρι ένα βαθμό και, για να γίνει αυτό με το σωστό τρόπο, πρέπει να δώσεις στον ευατό σου τον απαραίτητο χρόνο. Τα πρώτα πραγματικά αποτελέσματα αρχίζουν να φαίνονται τουλάχιστον μετά από 3 μήνες.

30. Ποιο είναι το κατάλληλο πρόγραμμα για σένα;

Είναι αυτό που σου αρέσει, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες σου και είναι ασφαλές για εσένα.

31. Είσαι διαβητικός, μπορείς να γυμναστείς;

Φυσικά. Με την καθοδήγηση του συμβούλου fitness και με το κατάλληλο πρόγραμμα άσκησης και διατροφής, το οποίο θα ισχυροποιήσει τον οργανισμό σου.

32. Έχεις πολλά κιλά, μπορείς να γυμναστείς;

Πρέπει να γυμναστείς! Το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων που έρχονται στο γυμναστήριο είναι γιατί έχουν «παραπάνω» κιλά, από λίγα ως πολλά. Η σημαντικότερη βοήθεια που μπορείς να δώσεις στον ευατό σου είναι η άσκηση υπό τις κατάλληλες συνθήκες.

33. Είσαι έγκυος, μπορείς να γυμναστείς;

Ναι, εφόσον ο προσωπικός σου γιατρός σού έχει δώσει την άδεια. Θα ακολουθήσεις το κατάλληλο πρόγραμμα που θα σου υποδείξει ο σύμβουλος fitness και μπορείς να γυμνάζεσαι μέχρι και λίγο πριν… τη «μεγάλη μέρα».

34. Είσαι 60 χρονών. Τι χρειάζεται για να ξεκινήσεις την άσκηση;

Επισκέψου το γιατρό σου και ζήτησε τη γνώμη του για το αν θα πρέπει να ακολουθήσεις κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα άσκησης. Ενημέρωσε το σύμβουλο fitness και αυτός θα σε καθοδηγήσει κατάλληλα.

35. Θα σε βοηθήσει η γυμναστική να μην κουράζεσαι τόσο στο γραφείο;

Ναι. Η γυμναστική βελτιώνει τη φυσική σου κατάσταση και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να είσαι πιο ικανός σε οτιδήποτε κάνεις και πρώτα απ’ όλα στη δουλειά σου.

36. Πρέπει να γυμνάζεσαι όταν έχεις κρυολόγημα/γρίπη;

Αν τα συμπτώματα είναι ήπια, όπως πονοκέφαλος, πονόλαιμος, μύτη που «τρέχει», μια χαμηλής έντασης άσκηση δε θα δημιουργήσει πρόβλημα. Αν, όμως, τα συμπτώματα είναι πιο σοβαρά, όπως πυρετός, βήχας, εμετός, τότε η άσκηση πρέπει να αποφεύγεται. Αν αποφασίσεις να γυμναστείς, ενώ δεν αισθάνεσαι πολύ καλά, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να ενημερώσεις το γυμναστή σου. Εφόσον εκείνος το επιτρέψει, ξεκίνησε στο 50% της συνηθισμένης σου έντασης και, αν μετά από 10; δεν αισθανθείς χειρότερα, μπορείς να αυξήσεις σταδιακά την ένταση, χωρίς, όμως, να φτάσεις στα συνηθισμένα επίπεδα. Αν πάλι αισθανθείς άσχημα, σταμάτησε την άσκηση.

37. Ποια είναι για σένα η κατάλληλη ώρα της ημέρας για άσκηση;

Ο μεταβολισμός βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του νωρίς το απόγευμα. Θεωρητικά, λοιπόν, η καλύτερη στιγμή είναι αυτή. Στην ουσία, όμως, πρέπει να γυμνάζεσαι την ώρα που εσύ νιώθεις καλύτερα. Διάλεξε κάποια ώρα την ημέρα που μπορείς και πραγματικά θέλεις και απόλαυσε την προπόνηση.

38. Κάνεις πολλές ασκήσεις ποδιών, κοιλιακών κτλ. Ποιο μέρος του σώματος θα αδυνατίσει πρώτο;

Τα περισσότερα άτομα έχουν τάση να παχαίνουν σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο/σημεία. Η άσκηση ενός συγκεκριμένου σημείου δεν έχει σχέση με το αδυνάτισμά του. Ο τρόπος είναι ένας: η αερόβια άσκηση σε συνδυασμό με τη διατροφή. Δυστυχώς, ο οργανισμός σου δεν επιλέγει από πιο σημείο θα χρησιμοποιήσει το λίπος, γι’ αυτό λέμε ότι δεν υπάρχει τοπικό αδυνάτισμα. Κατά τη διάρκεια της άσκησης σου το λίπος μεταφέρεται από όλο το σώμα για να παραχθεί ενέργεια. Οι μύες που εξασκείς φυσικά βελτιώνονται, με αποτέλεσμα, όταν «φύγει» το λίπος να δείχνουν καλύτεροι. Όταν, επίσης, ένας μυς αυξάνεται, αποκτά μεγαλύτερη επιφάνεια πάνω στην οποία το λίπος «απλώνεται» ομοιόμορφα βελτιώνοντας τη γενικότερη όψη της περιοχής. Αυτό, φυσικά, δε σημαίνει ότι το λίπος έχει φύγει. Το σημείο που σε ενδιαφέρει θα αδυνατίσει τελευταίο, απλώς γιατί εκεί έχει συσσωρευτεί μεγαλύτερη ποσότητα λίπους.

39. Μπορείς να κάνεις χαμάμ, σάουνα αμέσως μετά τη γυμναστική;

Δε συνίσταται, γιατί με τον τρόπο αυτό κωλυσιεργείς και εμποδίζεις εν πολλοίς το έργο της καρδιάς. Καλό είναι να περιμένεις μέχρι ο οργανισμός να επανέλθει στη φυσιολογική του κατάσταση και μετά να μπεις. Αν κατά τη διάρκεια της παραμονής σου σ’ αυτούς τους χώρους αισθανθείς ζάλη ή αδυναμία, πρέπει να βγεις αμέσως.

40. Ποιο πρέπει να είναι το ιδανικό σου βάρος;

Δεν είναι σημαντικό τι δείχνει η ζυγαριά, αλλά τι ποσοστό λίπους έχεις στο σώμα σου. Οι μύες ζυγίζουν περισσότερο από το λίπος και, εφόσον είναι καλό να έχεις γυμνασμένους μυς, μπορεί να ζυγίζεις περισσότερο από ότι λένε οι πίνακες αντιστοιχίας ύψους-βάρους, χωρίς, όμως, αυτό να αποτελεί πρόβλημα. Αυτό που θα πρέπει, πρωτίστως, να σε απασχολεί είναι η διατήρηση ενός υγιούς ποσοστού λίπους δηλ. 8-20% για τους άντρες και 13-25% για τις γυναίκες.

41. Μπορεί η γυμναστική από μόνη της να σε κάνει να αδυνατίσεις;

Ναι, αλλά στην περίπτωση που τη συνδυάζεις με σωστή διατροφή, τα αποτελέσματα είναι πολύ πιο γρήγορα. Αντίθετα, αν η διατροφή σου είναι λανθασμένη επιβραδύνει τη γυμναστική να πετύχει το στόχο της.

42. Τι είναι μεταβολισμός;

Είναι το ποσό της ενέργειας (Θερμίδες) που καίει το σώμα σου, για να διατηρηθεί στη ζωή. Είτε τρως, είτε πίνεις, είτε δουλεύεις, είτε κοιμάσαι καις θερμίδες. Ο μεταβολισμός επηρεάζεται από τη σύσταση σώματος δηλ. τι ποσοστό μυών και λίπους έχεις. Αν είσαι πιο μυώδης και έχεις λιγότερο λίπος, τότε έχεις υψηλότερο μεταβολισμό.

43. Πώς να αυξήσεις το μεταβολισμό σου;

Ξεκίνα την άσκηση και σταμάτα τις εξαντλητικές δίαιτες. Συγκεκριμένα:

  • Δυνάμωσε τους μυς σου με βάρη ή δυναμικές ασκήσεις.
  • Κάνε αερόβια άσκηση.
  • Μην κάνεις δίαιτα, απλώς πρόσεχε τι τρως και μην υπερβάλλεις.

44. Δεν είχα «βάλει» βάρος πριν την ηλικία των 30. Τώρα τι συμβαίνει;

Μετά τα 30 το σώμα σου αρχίζει σταδιακά να χάνει τους μυς του, εφόσον δε γυμνάζεται. Αν οι δραστηριότητες και η διατροφή σου παραμένουν ίδιες, επόμενο είναι να «βάλεις» βάρος, γιατί ο μεταβολισμός σου έχει γίνει πιο αργός (έχεις μικρότερους μυς απ’ ότι είχες στα 20). Αν κάνεις βάρη και αερόβια άσκηση συστηματικά, δε θα παρατηρήσεις καμιά σημαντική αλλαγή στο μεταβολισμό σου, γιατί δε θα χάσεις μυς.

45. Πώς μειώνεται ο μεταβολισμός σου;

Αν παίρνεις πολύ λίγες θερμίδες καθημερινά, ο μεταβολισμός σου θα γίνει πιο αργός, γιατί ο οργανισμός νομίζει ότι βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης και προσπαθεί να επιβιώσει. Παράλληλα, η μείωση μυϊκής μάζας συνεπάγεται μείωση μεταβολισμού.

46. Από τις συνεχείς δίαιτες όλα αυτά τα χρόνια το βάρος σου ανεβοκατεβαίνει. Πώς επηρεάζει τον μεταβολισμό σου αυτό;

Όταν χάνεις βάρος μόνο από δίαιτα, χάνεις λίπος αλλά και μυς. Όταν παίρνεις βάρος αυτό είναι λίπος, συνεπώς με την πάροδο των χρόνων μειώνονται οι μύες σου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μεταβολισμός σου να γίνει πιο αργός.

47. Η κληρονομικότητα παίζει ρόλο στο μεταβολισμό σου;

Ναι. Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικό σωματότυπο (μεσομορφικό, ενδομορφικό, εκτομορφικό ή συνδυασμό). Δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουμε ότι όλοι μπορούμε να έχουμε το σώμα ενός μοντέλου ή ενός πρωταθλητή. Αυτό, δυστυχώς, δεν είναι εφικτό, και υπεύθυνα γι’ αυτό είναι τα γονίδια σου. Παρόλα αυτά και δεδομένου του σωματότυπού σου, μπορείς με συστηματική άσκηση να πετύχεις το καλύτερο δυνατό.

 Σπάρτακος