Μικροθρεπτικά Συστατικά

Νερό

Γύρω στο 60% της σωματικής μάζας του άνδρα και 50% της γυναίκας είναι νερό. Το προσλαμβάνεις κυρίως με τα υγρά που πίνεις (νερό, γάλα, χυμοί, αναψυκτικά, αφεψήματα) πλήν αλκοόλ και καφεϊνης. Το σώμα σου μπορεί να επιζήσει για εβδομάδες ή μήνες χωρίς τροφή, αλλά ούτε λίγες ημέρες χωρίς νερό. Η επαρκής πρόσληψη νερού είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας ειδικά κατά τη διάρκεια άσκησης, για τη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών καθώς και την αποβολή των υποπροϊόντων από το σώμα σου. Η μη επαρκής κατανάλωση νερού (αφυδάτωση) οδηγεί σε κόπωση, θερμική εξάντληση και θερμοπληξία. Η δίψα δεν πρέπει να θεωρείται δείκτης για την πρόσληψη νερού. Οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα είναι αρκετά εάν κάνεις καθιστική ζωή, αλλά μη επαρκή εάν είσαι πολύ δραστήριο άτομο.

Βιταμίνες

Οι βιταμίνες είναι οργανικές συνθέσεις που λειτουργούν ως ρυθμιστές του μεταβολισμού, δεν περιέχουν θερμίδες, δεν σου δίνουν ενέργεια και έτσι δεν αυξάνουν τα επίπεδα ενεργητικότητας σου. Επειδή το σώμα σου δεν μπορεί να παράγει βιταμίνες, είναι απαραίτητο να τις λαμβάνεις από τη διατροφή σου σε πολύ μικρές ποσότητες (χιλιοστόγραμμα ή μικρογραμμάρια). Οι βιταμίνες είναι 13 και χωρίζονται σε λιποδιαλυτές (A,D,E και Κ) καιυδατοδιαλυτές (C και σύμπλεγμα Β). Οι λιποδιαλυτές αποθηκεύνται στο λίπος και στο συκώτι. Οι υδατοδιαλυτές δεν αποθηκεύονται, γι’ αυτό επιβάλλεται η καθημερινή λήψη τους. Η έλλειψη κάποιας βιταμίνης μπορεί να οδηγήσει σε ελαφρές ή σοβαρές διαταραχές της υγείας σου. Η υπερβολική λήψη βιταμινών εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Επειδή το σώμα σου αποθηκεύει λιποδιαλυτές βιταμίνες, η επιπλέον λήψη μπορεί να σε οδηγήσει σε υπερβιταμίνωσηη οποία μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο συκώτι και στα νεφρά σου.

Να τρώς αρκετά από τις κατάλληλες τροφές με συνέπεια και ποικιλία, ώστε να προσλαμβάνεις όλο το φάσμα των βιταμινών στις απαραίτητες ποσότητες.

Μέταλλα – Ιχνοστοιχεία

Είναι απαραίτητα σε μικρές ποσότητες για την καλή σου υγεία. Τα αναγκαία μέταλλα είναι 15: νάτριο, χλώριο, κάλιο, ασβέστιο, φώσφορος, μαγνήσιο, σίδηρος, χαλκός, ψευδάργυρος, χρώμιο, σελήνιο, φθόριο, ιώδιο, μαγγάνιο και μολυβδαίνιο. Η ισορροπία μεταξύ τους αυξάνει την χρησιμοποίηση τους στο σώμα. Οι γυναίκες συνήθως έχουν έλλειψη από σίδηρο και ασβέστιο η οποία οδηγεί σε αναιμία και οστεοπόρωση.

Δράσε τώρα…αύριο μπορεί να είναι ήδη πολύ αργά για την υγεία σου!

ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ